tiistai 3. heinäkuuta 2012

Pelisäännöt (ja vähän hahmon kirjoituksesta)

Hahmojen kirjoitus on nyt täydessä vauhdissa. Hahmoista tulee suhteellisen lyhyitä ja avoimia; todennäköisesti yksi kappale menneisyydestä, toinen nykyisyydestä ja kolmas tulevaisuuden suunnitelmista ja tavoitteista. Lisäksi kirjoitan loppuun auki merkittävimmät kontaktit eli suhtautuminen läheisimpiin ihmisiin; näiden nimet kannattaa yrittää opetella ulkoa. Hahmoa opetellessa ja sitä pelatessa voi avoimiin kohtiin keksiä vapaasti lennosta tapahtumia, henkilöitä ja paikkoja - se on jopa suotavaa.

Jos hahmoa lukiessasi tulee vastaan asioita, joita et halua pelata, tai mieleen hahmoa muuttavia, muokkaavia ideoita, joita haluaisit pelatessa kokeilla, ota yhteys pelinjohtajaan.

*****

PELISÄÄNNÖT

Tärkeitä käsitteitä ja olennaisia asioita

HOLD!
Hold-huuto on perinteinen pelinkeskeytyshuuto larpeissa, ja sitä käytetään myös tässä pelissä. Todellisen vaaran uhatessa tai tapaturman tapahtuessa, peli keskeytetään HOLD!-huudolla. Kun kuulet HOLD!-huudon, lopeta aivan kaikki toiminta ja huuda myös Hold! Samalla katso ympärillesi ja yritä paikantaa vaara. Kenen tahansa vaaratilanteen huomaavan tulee pysäyttää peli Hold! -huudolla.

OFF-GAME
Off-game tarkoittaa pelin todellisuudesta poistumista. Kun pelaajat keskustelevat peliteknisistä asioista PJ:n kanssa, selvittelevät konfliktitilannetta tai joutuvat poistumaan pelistä muista syistä, he ovat off-game. Tällöin muut, pelin todellisuudessa toimivat hahmot eivät huomaa/havainnoi heitä tai heidän vaikutustaan (aukeavia ovia, liikkuvia tavaroita, pääseviä ääniä). Off-game -merkkinä toimii otsalle/pään päälle nostettu nyrkki (kaikkien parhaiden larppiperinteiden mukaisesti).

Tietyt esineet tai paikat ovat pelissä off-game, eli saattavat sijaita pelialueella, mutteivät ole pelimaailmassa olemassa (puhelin hätätilanteita varten, ea-pakkaus yms). Alkubriiffissä nämä käydään läpi ja tarpeen vaatiessa merkitään off-game teipillä (hopeinen ilmastointiteippi).

Pelin aikana voi aina pulmatilanteessa mennä off-gameen ja etsiä käsiinsä pelinjohtajan.

KPS
Kivi-paperi-sakset on lähes kaikille tuttu peli, jota käytetään satunnaisgeneraattorina tässä pelissä. Peli tapahtuu laskemalla kolmeen (yy, kaa, KOO!) Kolmannella kumpikin pelaajista näyttää valintansa (kivi, paperi tai sakset) ja valintojen perusteella määritellään voittaja:
Kivi (käsi nyrkissä) voittaa sakset.
Sakset (etusormi ja keskisormi ojennettuna) voittaa paperin.
Paperi (käsi auki litteänä) voittaa kiven.
Voittamaton Kumiankka EI ole käytössä peliteknisessä kps-kisassa.

JOHDANTO eli ALKUBRIIFFI eli ALKUTIEDOTUS
Ennen peliä kerrataan säännöt, käydään läpi pelialue ja tarvittaessa esitellään hahmoja toisilleen. PJ voi myös tarvittaessa pitää henkilö- tai ryhmäkohtaisia alkubriiffauksia. Tässä kokeilullisessa draamalarpissamme alussa on mahdollisuuksien mukaan myös pieni lämmittely, jonka tarkoitus on viedä pelaajat hahmoihin.

REFLEKTIO eli LOPPUBRIIFFI eli PURKU
Pelin loputtua käydään yhdessä läpi pelin tapahtumia ja tunnelmia PJ:n johdolla ja ilman. Aikaisemmin lähteviltä PJ toivoisi saavansa lyhyen kirjallisen selvityksen pelitapahtumista hahmon näkökulmasta, ellei pelin tiimellyksessä ehditä erikseen jutustelemaan loppubriiffin merkeissä ennen lähtöä.


Pelissä ei ole käytössä kovin monimutkaista säännöstöä. En usko hahmojen päätyvän selvittelemään välejään fyysisen väkivallan kautta, mutta nyt kun sen tähän totean on tietysti pakko ottaa moinen mahdollisuus huomioon. Siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että käsikähmään päädytään, on ohessa

Konfliktinmallinnus eli taistelusäännöt:

1. Kun tappelu näyttää väistämättömältä, sopivat tappelupukarit tulevan tappelun lopputuloksen hiljaisesti ja muita häiritsemättä etukäteen (mahdollisesti/tarvittaessa off-game -merkkiä käyttäen, selitetty yllä).

2. Tappelun lopputulos voidaan joko sopia keskustellen tai arpoa kivi-paperi-sakset -pelillä. (KPS-pelin säännöt selitetty yllä, jos jollekulle eivät ole tutut.)

3. Lopputuloksen selvittyä palataan peliin ja pelataan tappelu hahmoissa.

4. Tappelu käydään hidastetusti, toooooodella hitaasti, osumatta oikeasti. Lyönnit, potkut ja tönäisyt tehdään siten, että vastustaja varmasti näkee niiden tulevan (eli ei takaapäin tai muuten kuolleesta kulmasta) ja kaikki iskut pysäytetään tai viedään ohi 15cm päästä.

5. Tappelun kulkuun on suotavaa eläytyä sekä katsojien, että tappelupukareiden toimesta.

Muu kanssakäyminen

1. Pelissä pyritään käymään kaikki tilanteet pelaten ja hahmoissa tilanteisiin reagoiden.

2. Jos jokin tilanne tuntuu pelaaajasta liian epämiellyttävältä (hahmon epämukavat ja onnettomat tilanteet ovat herkullista peliainesta, niistä ei kannata pyrkiä eroon), voi kanssapelaajalle/-pelaajille sanoa: "Keskustellaan tämä pelitilanne." Tai muilla vastaavilla sanoilla. Silloin tilanteeseen osallistuvat tarinoivat tilanteen loppuun, palaavat tilanteen ratkettua peliin ja pelaavat jatkossa sisällyttäen myös tarinoidun tilanteen hahmon todellisuuteen.

3. Väkivallaton fyysinen kontakti (koskeminen, halaaminen jne) toteutetaan ujomman pelaajan ehdoilla (hahmon ujous tai estoisuus pelataan hahmossa ja reagoidaan tilanteeseen).  Jälleen on mahdollista ehdottaa pelitilanteen läpikäymistä tarinoiden, jonka jälkeen peliä jatketaan normaalisti.

4. Pelissä on läsnä lapsia. On toivottavaa ja suotavaa koko kylän osallistua lasten kaitsemiseen tarvittaessa. PJ-hahmo toimii pelinsisäisenä lapsenvahtina. Lasten varsinaiset äidit ovat myös paikalla ja toki ensisijaisesti vastuussa jälkikasvustaan, riippumatta lapsen pelihahmosta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti